Langsamen Start, aber gutes Finish

In diesem Fischgeschichte, Trög början men bra avslutning i Fisketidningen får vi följa med Pelle och hans broder Åke på en fisketur i Smögen.

Denna dag visade trög början men bra avslutning. När jag Pelle och brorsan Åke kom till sjösättningsplatsen var det otroligt grunt så knappt gummibåten flöt fritt, men med lite krånglande kom vi ut ändå.

otroligt grunt i fiskereportage trög början men bra avslutning i fisketidningen fiskemagasinet.se

Båten vi använder

När vi sedan anlöpte till en tänkt fiskeplats var det hummertinor så tätt att fiske var omöjligt. Vi åkte då en bra bit till där vi kom till en plats vi fick några meter att fiska på. Det gav inte mycket men en gylta på 1100 gram blev det. Vi skulle nu testa nya undervattenskameran men detta fick hastigt avslutas då det visade sig att den läckte, så därför hinner vi nog inte med mer sådan filmning i år då denna skall skickas tillbaka.

Så vad göra nu jo vi bestämmer oss för ytterligare en plats där vi varit tidigare, men vid ankomst fullt med tinor. Fast vi hittade en liten plats som vi kunde lägga oss på men hade ingen större rörelsefrihet. Även här gick fisket ganska dåligt. Då ville jag testa en helt ny plats vi aldrig varit på, med det var lika illa där som tidigare.

Vi funderade på att åka hemåt och då brorsan satt en krok i botten så lade han ner sitt fiske, själv hade jag samma tanke men såg en liten plats som kunde vara lovande, så jag frågade brorsan:

– Är det ok att jag testar lite själv?

två fina blågyltor i fiskereportage trög början men bra avslutning i fisketidning

En vacker blågylta på 525 Gramm

– Givetvis svarade brorsan. Jag hann inte mer än att släppa ner så satt första fisken och några till i snabbtakt, inga jättar men dom var riktiga fighters.

Brorsan satta på ny krok och fisket drog igång, vi plockade många fina gyltor runt kilot med tanke på tidigare fiske så blev vi ordentligt upplivade.

Det blev tre stycken över kilot, två stycken på 1200 gram och en på 1250 Gramm, samt två fina blågyltor på 500 und 525 Gramm.

När brorsan krokat en av sina gyltor och jag skulle håva såg jag något jag både vill och inte vill se, bredvid den han drar upp kommer en annan gylta simmande och den var nästan dubbelt så grov som den han tog på 875 Gramm. Tyvärr var längden svårt att avgöra för när den vände och dök då gick det snabbt.

gyltor och torsk i fiskereportage trög början men bra avslutning i fisketidning

Pelle visar upp en av dom otaliga gyltor som nappade

Med tanke på hummerfiske och att det gick dåligt i början hade jag tänkt ligga lågt med gyltafisket ett tag, men nu skall vi ut och testa nya platsen igen så fort vi kan och hoppas det inte var en tillfällighet. Vi har tidigare tittat på platsen och dömt ut den utan provfiske. Den är också liten hela området som nappar nås från en plats när vi har båten, lite för mycket åt sidan och inga napp alls. Vi fick säkert ett tjugetal fiskar på samma plats gyltor och torsk.