Havøysund – 2010

Tässä kalastus raportit Havøysund – 2010 Team Poseidon vie meidät kalastus seikkailu Havøysund.

Nyt oli aika kokeilla jotain uutta jälkeen 2 vuotta Sørøya joten valinta osui Havøysund. Målet för oss denna resa var att förbättra våra personbästa på hälleflundra samt rödspätta. Och Havöysund kunde erbjuda ett bra hälleflundrafiske och ett otroligt fint fiske efter rödspätta. Vi hade i år valt att åka bil upp en resa på ca 240 mil enkel resa. Men det flöt på bra en massa fiskesnack i bilen som bröts av perioder med tystnad alla tänkte väl samma hur skulle fisket bli.

Väl framme på Nordic sea anglings camp efter cirka 26 timmar i bil så mötte guiden Ulf Hugsen upp oss och hälsa oss välkomna. Vädret när vi kom upp var riktigt blåsigt så att gå ut och fiska som var planen kunde avbrytas direkt. Vi intog en god frukost på hotellet och efter det så installera vi oss i hytterna som vi skulle bo i dom låg fint placerade ända nere vid hamnen.

fiskecamp i fiskereportage havöysund - 2010 i fisketidningen fiskemagasinet.se

Nordic sea anglings camp

Första fiskedagen blev på onsdagen jag och Olle skulle fiska med två nya bekantskaper för oss vid namn Jörgen som kom från Stockholm och Jan från Malmö. Vi bestämde på kvällen att vi skulle köra tillsammans med Ambjörn och hans båtlag. Vädret var otroligt fint denna första dag och vi var bland annat i trollsundet och testa efter hälleflundra men utan någon landad.

Olle hade 2 kontakter där men mer blev det inte. Då fisket var segt i trollsundet så föreslog Ambjörn att vi skulle köra till ett ställe som låg mellan Rolfsön och Renöya där hade dom haft bra torskfiske och även fått hälleflundror förra året. Så det gjorde vi alla ville känna lite spöböj och det var ett par timmar till tidvattensvändningen.

När vi kom fram så visa det sig att det var sjukt mycket torsk mellan 3 – 8 kg på plats. Jörgen i vår båt får 2 of 10 kg där den största väger 13 kg. Efter en stund så ser vi att det är något på gång i Ambjörns båt så vi kör dit. Då har Micke fått på en hälleflundra på 95 meters djup och den verkar vara fin. Efter en kortare fight så kommer en fin hälleflundra upp till ytan den vägs senare i land till 24 kg.

Vi avslutar första fiskedagen med pillemete i Havöysundet efter rödspätta och det kom upp många fina. Alla rödspättorna återutsattes igen jag och Olle hade 10 Kukin 1,5 kg på ett par timmars fiske. Men vi fick se oss slagna av Ambjörn och han son som båda fick rödspättor över 2 kg.

Torsdag morgon vaknar vi upp till regn men vinden är fortfarande svag men den ska gå upp under kvällen. Vi bestämmer oss för att vi ska gå upp till ett ställe som heter kveitesund 2 nu ska hälleflundran upp. Vi bestämmer på kvällen av vi ska köra med Ambjörns båtlag dom lämnar hamnen lite innan oss. Och när vi är på väg ut ur hamnen så börjar något på vår båt att larma. Så vi får vända tillbaks och efter mycket funderande och filterbyte.

Så kommer jag på att i går när vi tanka upp båten så var där mycket lite bensin kvar i en av dunkarna. Men det visa sig att någon från guidebåten satt vattendunken bland bensindunkarna då dom har 2 gröna bensindunkar på guidebåten den ena har dom bensin i och den andra vatten dom ser exakt likadana ut. Så det var mycket lite vatten i stället för bensin i den dunken. Så vi får lämna båten på varvet i Havöysund där dom får tömma hela tanken så vi står utan båt ända tills på kvällen då vi får låna en båt.

Då går vi ut men givetvis har det börjat att blåsa upp från nordväst så vi får lägga oss och meta i Havöysundet. Vi har återigen ett riktigt bra mete och dagens höjdpunkt blir Olles enorma lerskädda på 820 gr som blir nytt camprekord och även Teamrekord han tappar även en rödspätta som var riktigt stor i ytan vi uppskatta den till över 2,5 kg. Vi får 13 rödspättor över 1,5 kg men fortfarande fattas det en över 2 kg.

lerskädda i fiskereportage i havöysund - 2010 i fisketidningen fiskemagasinet.se

Olle satte nytt camprekord på lerskädda grymma 820 gramma

Fredagen och vädret ser inte bra ut dom närmsta dagarna vindar på över 10 – 12 m/s och nord – nordväst vilket är sämsta tänkbara vind. Alla andra vindriktningar så kan man hitta läplatser att fiska på så med andra ord så kommer vi vara inblåsta fram tills på måndag som är sista fiskedagen. Men meta rödspätta kunde vi göra en av dagarna var det till och med problem att ligga och hålla båten i Havöysundet som det blåste.

Det både regna, hagla och snöa allt inom några timmar. Så det blev ett pass per dag i Havöysundet efter rödspättorna vi var fortfarande inte över 2 kg på rödspättan. Ett båtlag testar att gå ut men dom kommer snabbt tillbaks vita i huvudet. Werner som vi lärt känna där uppe var med i den båten som pröva att gå ut. När dom kommer tillbaks så fråga han om han fick hoppa över i vår båt och ligga och pillemeta med oss.

Så det gör han och jag går upp placerar båten rätt och dom släpper i sina tackel. Direkt får Werner på en fin rödspätta och när den kommer till ytan så ser vi att den är nog över 2 kg så vi håvar den. Vi väger den och vågen visar 2,320 kg nytt personbästa till Werner. Ja vad ska man säga mer än grattis den vi jagat ett par pass tar han på första släppet. Själv får jag en fin rödspätta också som jag tror kommer klara 2 kg men vågen visar 1,910 kg. Så dagarna fram tills måndag ägnas åt pillemete i Havöysundet och det blev även en fotbollsmatch mot guiderna som sluta 12 – 2 till oss. Vi fira även guiden på Nordic Sea Angling Ulf Hugsen han fyllde nämligen 40 år på lördagen.

segerglädje i havöysund - 2010 i fisketidningen fiskemagasinet.se

Glädjeyra efter vinsten

Måndagen som var sista fiskedagen bestämmer vi oss för att gå över till Måsöya. En del sjö på vägen dit men kommer vi bara dit så blir det lite lä bakom bergen. Så vid 8 tiden på morgonen styr jag och Ambjörn båtarna mot Måsöya färden dit går bättre än väntat. Väl på plats är det rätt höga dyningar trots att vi har lite lä för vinden så vissa blev dåliga. Men det var fullt fiskbart om man låg och höll emot lite med backen för att få ner driften.

I vår båt får vi några havskatter och en del torsk hör på VHF:en att guidebåten fått några flundror. Helt plötsligt så tar något min jigg och linan rusar av rullen. Äntligen hälleflundra efter att ha stuckit ner 4 gånger till botten så kommer en hälleflundra på 105 cm – 13 kg upp härligt. Ambjörns båtlag får 4 mindre flundror och en del torsk denna dagen också. Men nu var det eftermiddag och vi ska packa för hemresan i morgon. Så vi tar beslut att fisket är avslutat för denna gång.

hälleflundra i havöysund - 2010 i fiskereportage i fiskemagasinet.se

Hälleflundra på 13 kg i absolut sista stund

Teksti & Kuvat: Havøysund – 2010, Patrik Möller Team Poseidon »