Team Poseidon i Șr̦ya Р2011

Vuonna detta kala reportaasi, Team Poseidon i Söröya – 2011 i Fisketidningen tar Patrik och hans pappa Olle med oss pÃ¥ en fiskeresa till nordnorge.

Årets Norgeresa gick tillbaka till Söröya efter förra årets avstickare till Havöysund. Vi som var med på resan var Team Poseidon förstärkt av vår vän Werner, Smyge fisketeam, Team Ugly cats samt Anders Nilsson och hans båtlag från FK älgen i Borås. Vi skulle vara uppe i två veckor övriga en vecka.

Under vår bussfärd ut till Söröya så hade vi fått veta av Team ugly cats som kört bil upp och var på campen redan att det blåste runt 15 m/s på Söröya så att gå ut och fiska var inte att tänka på. Så den fråga som kom först på info-mötet är hur ser vädret ut framöver. Och till allas lättnad så såg det bra ut dom närmsta dagarna. Och redan på torsdagsmorgonen planerades det långtur då vinden skulle avta under kvällen och natten. Vi kom i säng sent då fiskesaker och annat skulle ordnas så det blev endast ca 3 timmar sömn.

Så på torsdagsmorgonen ratta vi ut arronet båtarna grymt laddade om än lite trötta. Fisket skulle ske på en av dom nya hälleflundraplatserna söder om ön som blivit hittade under 2009. Efter ca 1 timme var vi på plats och inleder fisket det tog inte lång tid innan första hälleflundran rapporteras in via VHF:en. Smyge fisketeam får en bra start och får relativt fort 3 hälleflundror på 9, 16 ja 20 kg. Dom fiska framgångsrikt med giant jighead under denna dag.

team poseidon i söröya - 2011 på nya hälleflundraplatserna i fisketidningen

En nöjd Nikki

team poseidon i söröya - 2011 med 3 hälleflundror i fisketidningen

Stealth Fishing Team flundror on 16 ja 20 kg

team poseidon i söröya - 2011 med en flundra som tog på giant jighead i fisketidningen

Kampela on 20 kg

Team älgen fiskar grymt denna dag och har 11 flundror upp till 17,8 kg i båten och även torsk på 21,5 kg. Det är Anders som står för båda toppfiskarna. Dom blir det bästa båtlaget denna dag.

team poseidon i söröya - 2011 med 11 flundror upp till 17,8 kg i fisketidningen

Anders med en flundra på 17,8 kg

team poseidon i söröya - 2011 med torsk på 21,5 kg i fisketidningen

Anders med en torsk på 21,5 kg

Det blev en väldigt seg start för oss och humöret var inte på topp! men efter några timmar hittar vi ett hett område. Olle får på en hälleflundra som verkar vara av bättre storlek tyvärr så släpper den efter ett tag. Werner får en mindre hälleflundra men det viktigaste av allt nollan är spräckt. Vi har en del kontakter i detta området men nästan omgående så börjar det blåsa upp så guiden meddelar att vi får dra oss hemåt. Team ugly cats med Roggan i spetsen fiskar med guidebåten under sin vecka. Med på resan är också Roggans dotter Tessan som förövrigt läser på Forshaga. Hon får sin första flundra på 14 kg och blir helt frälst direkt.

team poseidon i söröya - 2011 med en mindre hälleflundra i fisketidningen

Werner spräcker nollan

team poseidon i söröya - 2011 med första flundra på 14 kg i fisketidningen

Tessan kanssa ensimmäisen kampela

Under fredagen så gick vi på långtur efter hälleflundra igen denna gången norrut till en fjord och ännu en ny plats. Det var bla här som guiden Johan Mikkelsen tidigare på säsongen fick sin drömflundra på 193 cm och uppskattad vikt 95 kg så klart catch and release.

team poseidon i söröya - 2011 catch and release i fisketidningen

Guiden Johan Mikkelsen

team poseidon i söröya - 2011 med drömflundra i fisketidningen

Opas Johan Mikkelsen hänen drömflundra noin 95 kg

Så det skulle bli väldigt roligt att testa fisket på denna plats. Fisket blir dock väldigt segt för alla båtarna som ligger i fjorden denna dag sammanlagt kommer det upp två hälleflundror på alla båtarna. Team älgen väljer en fjord närmare Söröya och har återigen ett bra fiske med 8 flundror upp till 35 kg.

team poseidon i söröya - 2011 med 8 flundror i fisketidningen

Peter yhden tuomion 8 flundrorna

Efter två långturer dom senaste två dagarna så väljer vi att ta det lite lugnt under helgen. Det är det som är fördelen med att vara uppe i två veckor man kan koppla av lite också. Så vi metar rödspätta i Murmanskviken något vi lägger en del tid på varje resa då det är ett fiske som vi tycker är väldigt roligt framför allt i Norge där man verkligen har möjligheten att få en riktigt stor rödspätta. Men inne i viken håller dom på att ta bort vraket så där är mycket liv sågningar, borrningar osv. Detta påverkar givetvis fisket efter rödspätta negativt där. Men vi får ändå i hop ca 10 st upp till 1,5 kg och ett par rötsimpor på ca 2 tuntia kalastusta. Tyvärr saknas dom riktiga toppfiskarna. Olle får en hälleflundra på 4-5 kg det blir en rolig fight på pillemetespöet.

team poseidon i söröya - 2011 med en rödspätta i fisketidningen

team poseidon i söröya - 2011 med ett par rötsimpor i fisketidningen

PÃ¥ söndagsnatten fiskar vi flundra igen pÃ¥ samma plats där team älgen eller numera döpta till “flundrakungarna” haft bra fiske pÃ¥ fredagen och fick 8 flundror. Men fisket blev väldigt segt igen för oss och vi börja tappa tron pÃ¥ oss själva vad gör vi för fel osv. Vi gjorde allt rätt enligt regelboken men i bland fungerar det inte bara. Hälleflundrafiske kan vara väldigt trÃ¥kigt och frustrerande men när det väl hugger sÃ¥ är det alla dom trÃ¥kiga timmarna värt. Efter ett antal timmars nötande fÃ¥r jag en äntligen en flundra som vägs till 16,4 kg. Tyvärr bjöd den pÃ¥ en väldigt trÃ¥kig fight drog ut ca 10 meter en gÃ¥ng sen följde den med upp.

team poseidon i söröya - 2011 med en flundra som vägs till 16,4 kg i fisketidningen

team poseidon i söröya - 2011 torsk upp till 10 kg i fisketidningen

Följande natt sÃ¥ beslutar vi oss för att testa lite platser nära Ön men det ger inget kul. Torsk fÃ¥r vi i mängder upp till 10 kg sÃ¥ vi kör ett tag med lätt utrustning och har ett roligt fiske. En annan bÃ¥t ropar upp att dom har ett bra stortorskfiske även fin grÃ¥sej hade dom fÃ¥tt. SÃ¥ vi och guidebÃ¥ten kör dit men precis innan vi kommer fram sÃ¥ avtar strömmen och fisket dör ut väldigt fort. Team ugly cats med Roggan i spetsen väljer dock att ligga kvar där ändÃ¥ och fiska. Han ville gärna ha ett nytt personbästa pÃ¥ torsk. Och när vi kommer in frÃ¥n vÃ¥rt fiske sÃ¥ möts vi pÃ¥ bryggan av en superglad Roggan. Det hade blivit 3 nya personbästa för han pÃ¥ följande fiskar – torsk 22 kg, Kolja 4 kg och en fläckig havskatt pÃ¥ fina 17,1 kg den nästa största som är tagen pÃ¥ nÃ¥gon av Nordic Sea Anglings camper. Och flundrakungarna sätter ett nytt camprekord pÃ¥ grÃ¥ havskatt pÃ¥ 12 kg det är Peter som fÃ¥r en riktigt fin havskatt pÃ¥ 12 kg ute pÃ¥ Runningen. Tidigare rekordhÃ¥llare var vÃ¥r vän Johan Persson.

team poseidon i söröya - 2011med en havskatt på 12 kg i fisketidningen

Peter med havskatt 12 kg

team poseidon i söröya - 2011 med en fläckig havskatt på 17,1 kg i fisketidningen

Roggan med drömfångsten - Kirjomerikissa 17,1 kg

Nu var det redan tisdagkväll och en vecka går fort uppe i Norge och övriga på campen höll på att packa i hop sina saker för hemfärd under morgondagen. Dock så skulle två killar som bodde i Gjestehuset också stanna två veckor. Så vi frågar om dom var sugna på att gå på en långtur då man måste vara två båtar för det och det var dom. Så vi snackar i hop oss lite om fisket och det skulle även denna gången riktas efter hälleflundra på en plats söder om ön och denna gången fick vi i gång fisket bra. Patrik får rätt fort på en flundra efter ca 1 minut säger Werner där satt den. Olle har satt sitt spö för att hjälpa oss! då ser Patrik att det är på väg att åka över. Trippeldrillning av hälleflundror häftigt och humöret var på topp. Olle tappar sin efter en kort stund, Patrik och Werners är av mindre storlek runt 8 kg. Den andra båten får inte i gång sitt fiske där dom ligger så vi kallar upp dom och dom kommer bort till oss och får i gång sitt fiske. Vi får tyvärr avbryta fisket när det är som bäst pga ökande vind säkerheten måste gå först även hur bra fisket är. Men det är ju inte fel att sluta på topp i heller. I vår båt så landar vi 8 st och den andre båten 6 st. Tyvärr var dom av mindre storlek och ingen passera 10 kg. Men mycket kontakter och en del tappade. Även om det inte var några stora hälleflundror vi fick så är det en kul fisk att drilla. Man måste även kunna glädjas åt annat mer än stor fisk så nöjda med natten så gick vi och la oss tidigt på morgonen.

team poseidon i söröya - 2011 med en av nattens 8 hälleflundror i fisketidningen

Hyvin väsynyt Patrick yhden yön 8 halibuts

Andra veckan inleds med kanonväder det är bara att njuta man är pÃ¥ Söröya, spegelblankt hav och fint fiske runt hörnan i bland är livet underbart. Efter lite fiske det närmsta dygnet pÃ¥ en del platser nära campen som inte ger nÃ¥got direkt mer än massa torsk upp till knappt 10 kg sÃ¥ planeras det lÃ¥ngtur till storskalltaren pÃ¥ fredagen. Och det är ingen tur man vill missa chansen pÃ¥ stortorsk, hälleflundra och grÃ¥sej är väldigt bra därute. SÃ¥ vi är ett gäng bÃ¥tar som sticker ut till det berömda grundet som gjort Ã¥tskilliga sportfiskare lyckliga. När vi kommit fram sÃ¥ sprider bÃ¥tarna ut sig vi hade bestämt att vi skulle rikta fisket efter hälleflundra. Även om man fiskar efter flundra sÃ¥ fÃ¥r man oftast torsk mellan 10 – 20 kg som bifÃ¥ngst. Vi börjar fisket i en ränna som ser riktigt hett ut och nästan omgÃ¥ende sÃ¥ fÃ¥r Werner ett bra hugg och fisken kämpar väldigt bra och efter en stund sÃ¥ kommer en torsk pÃ¥ över 15 kg upp till ytan. Werner väljer att sätta sitt flundraspö i en av spöhÃ¥llarna pÃ¥ bÃ¥ten han tar fram sin lätta utrustning och den utrustningen fÃ¥r verkligen bekänna färg. Han fÃ¥r flera torskar mellan 10 – 17 kg ett väldigt roligt fiske när det är torsk i den storleken och pÃ¥ lätt utrustning. Vi spinner vidare efter flundran och fÃ¥r ett antal torskar över 10 kg. Men sen ger det resultat för Olle han fÃ¥r ett fint hugg där flundran kämpar väldigt bra och bjuder pÃ¥ en bra fight sÃ¥ när vi ser den sÃ¥ blir vi lite förvÃ¥nade över storleken. Tabellen visar 12 kg en fin matfisk sÃ¥ den fÃ¥r följa med hem. Vi har ett väldigt bra fiske efter stor torsk och väldigt mycket torsk över 10 kg kommer upp pÃ¥ bÃ¥tarna. Men hälleflundrorna var inte pÃ¥ hugget denna dag därute. En av bÃ¥tarna fÃ¥r en marulk pÃ¥ 12 kg en häftig fÃ¥ngst. SÃ¥ med en landad flundra och ett antal torskar upp till 17 kg sÃ¥ lämnar vi storskalltaren och styr bÃ¥tarna hemÃ¥t efter ett antal timmar.

team poseidon i söröya - 2011 visar 12 kg en fin matfisk i fisketidning

Olle med hälleflundra på 12 kg

team poseidon i söröya - 2011 med en torsk över 15 kg i fisketidningen

Patrik med torsk över 15 kg

team poseidon i söröya - 2011 med torskar upp till 17 kg i fisketidning

Werner med torsk över 15 kg

team poseidon i söröya - 2011 med storskalltaren i fisketidning

Suuret Cold lohduttaja yöllä!

Nästa tur planerar dom att gå till Råsa för stor torskfiske och sen avsluta med hälleflundrafiske. Gällande Råsa så är det utan tvekan Norges bästa plats för stor torsk. Då jag under min förra resa till Söröya 2009 fick en riktigt fin sommartorsk på 31,3 kg och Olle en på 27 kg så var vi nöjda med våra personbästa på torsken. Men givetvis så skulle vi ta chansen att försöka få en stortorsk till Werner. Och är det på någon plats man har chans till det så är det ute på Råsa. Så vi hängde med ut och hoppades på att stortorsken var på plats något vi inte skulle få ångra i alla fall inte Werner. När vi kommer ut så är där ingen småsej på plats när den är där så är ofta stortorsken där också. Något vi verkligen fick uppleva 2009 då vi fick uppleva en magisk natt ute på Råsa med åtskilliga torskar över 15 kg. Men båtarna sprider ut sig och där kommer några över 10 kg men inget vilt fiske direkt. Olle får en långa modell mindre inte helt vanligt även om det kommer en del varje år. Guidebåten kallar sen upp att dom hittat ett område där det är lite torsk. Så vi kör dit och jag stannar en bit i från dom när jag ser fisk på ekolodet Werner släpper ner sin jigg och direkt hugger en bättre torsk som kämpar riktigt bra. Johan Mikkelsen ropar det där ser riktigt bra ut. När jag ser att Werners lina går en bra bit ut från båten så säger jag till han att denna är riktigt stor. Men när den kommer upp till ytan en bit i från båten så ser vi att den är enorm och att den nog kommer spräcka 30 kg gränsen. Jag tar huggkroken och vi drar den överbord. Vi mäter den till 146 cm och vi hänger upp vågen i båten men min super samson 25 kg våg går i botten. För den delen så var taket i arroneten för lågt också då torsken tog i durken. Men det var faktiskt ett väldigt skönt problem. Då min sommartorsk vägde 31,3 kg och hade en längd på 148 cm så var jag säker på att den skulle väga över 30 kg. Jag ville bryta fisket och köra in och väga den direkt då det är svårt att få en exakt vikt ute på havet men blir stoppad av Olle och Werner. Så den får ligga där i ca 10 timmar innan den blir vägd i hamnen. Den vägs i hamn till 28,35 kg en otroligt fin sommartorsk och nytt personbästa till werner.

team poseidon i söröya - 2011 med en otroligt fin sommartorsk i fisketidning

28,35 kg ja 146 cm

team poseidon i söröya - 2011 med en långa på 3,3 kg i fisketidning

Olle med en långa på 3,3 kg.

Nöjda med fisket på Råsa då det gav oss det vi hoppats på så skulle vi nu fiska hälleflundra i en av fjordarna norr om Ön där guiden Johan Mikkelsen fick sin drömflundra tidigare på säsongen. Vad vi inte visste var att denna fjord skulle i dag släppa i från sig ännu en hälleflundra över 90 kg. Vi bestämmer oss för att fiska i utkanten av fjorden och det händer inte så mycket efter någon timme så får Olle på en flundra som bjuder han på en riktigt bra fight den kämpar enormt mycket. Flera gånger är den uppe men vänder ner igen med samma styrka fast Olle sätter rätt bra press på den. Sista gången den sticker så säger Olle inte igen och vi andra skrattar. Vi mäter den till 114 cm vikt 17,4 kg enligt tabellen. Olle har fått många flundror när han varit uppe men har haft otur med vikten. Så detta var nytt personbästa för han.team poseidon i söröya - 2011 med många flundror i fisketidning

team poseidon i söröya - 2011 med en sommartorsk på 28, 35 kg i fisketidning

En iloinen Werner

En av bÃ¥tarna kallar upp ungefär samtidigt att dom har fÃ¥tt pÃ¥ nÃ¥got stort. Dom har hÃ¥llt pÃ¥ i ungefär 45 min med den och inte sett den ännu. GuidebÃ¥ten assisterar dom när den börjar närma sig ytan och det gör den efter ca 3 tuntia. Den mäts til 190 cm i vattnet – 90 kg denna fjord är riktigt het. TvÃ¥ flundror pÃ¥ över 90 kg kommer upp här under säsongen. Tilläggas kan att detta var deras första havsfisketur. Ska bli intressant att se vad som kommer upp här nästa säsong.

Nu är det redan mÃ¥ndagkväll och det blev det sista passet för oss. Vi tillbringar den sista dagen pÃ¥ land vi tar det lungt och packar och fixar allt inför hemresan.Tidigt pÃ¥ morgonen kommer bussen och hämtar oss för att ta oss till Lakselv flygplats där planet väntar för att ta oss till Sverige. Vi vill tacka alla som var med pÃ¥ resan för en väldigt trevlig resa, Team Poseidon i Söröya – 2011.

Teksti & Kuvat: Team Poseidon i Söröya – 2011,  Team Poseidon »

Tietoja kirjoittajasta
  1. Niklas Vastaus

Riktigt bra reportage och väldigt kul att läsa om havsfiske:-) det gjorde ni bra Team poseidon. Kan varmt rekommendera deras hemsida som uppdateras ofta, en kanonsida:-)